12 tapaa vähentää suolan määrää

Luo: 08/22/2014 - 12:30

Liiallinen natriumin saanti saattaa lisätä sydäntautien ja diabeteksen riskiä ja on yleinen terveysriski kaikkialla maailmassa.

Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan 2000 mg (tai n. 5 g ruokasuolaa) on päivittäinen natriumin maksimisaantisuositus. Näiden 12 vinkin avulla voit vähentää suolan käyttöäsi:

1. Tähtää matalalle

Etsi vähäsuolaisia vaihtoehtoja, jotka sisältävät alle 120 mg natriumia 100 grammassa.

2. Vähennä pikkuhiljaa

Kun vähennät suolan määrää ruoassasi hiljalleen, et huomaa maussa niin selvää eroa. Hetken päästä aiempi ruokavaliosi saattaa maistua jo hyvinkin suolaiselta.

3. Maista ennen kuin maustat

ILMOITUS, SISÄLTÖ JATKUU ALLA
ILMOITUS PÄÄTTYY

Älä automaattisesti oleta, että ruoka kaipaa lisää suolaa. Maista aina ennen kuin päätät, miten maustat ruokasi.

4. Nautiskele pienin annoksin

Jos himoitset suolaisia perunalastuja, osta pieni pussi. Täytä suolanhimosi pienellä annoksella ja vähennä suolaa muista päivän syömisistä.

5. Einekset pannaan

Muuta ruokavaliotasi prosessoiduista eineksistä luonnollisempien ruokien suuntaan esimerkiksi suosimalla hedelmiä, vihanneksia ja lihaa, jotka ovat luonnostaan vähäsuolaisia.

6. Huomaa piilosuola

Kastikkeet ja mausteseokset sisältävät usein reippaasti suolaa. Vältä soijakastiketta, lihaliemikuutioita ja maustettuja pikanuudeleita.

7. Kysele ravintolassa

Kun syöt ulkona, etsi annoksia, joissa on maininta vähäisestä natriumista. Jos sellaisia merkintöjä ei näy, kysy suosituksia vähäsuolaisista annoksista. Voit myös pyytää kokkia tekemään annoksestasi vähemmän suolaisen.

8. Tee fiksuja vaihtoja

Pari esimerkkiä: Käytä tuoreita tomaatteja tölkkitomaattien sijasta. Saatat säästää jopa 210 mg natriumia 2,5 dl annoksessa. Vaihda suolattu voi suolaamattomaan, säästät 125 mg natriumia ruokalusikallisessa.

9. Skippaa suolakurkku

Älä ota suolakurkkua lisäkkeeksi. Säästät 930 mg natriumia. Napostele sen sijaan kurkkuviipaleita, joiden päälle on puristettu vähän sitruunaa.

10. Huuhtele tölkkivihannekset

Kun huuhtelet tölkki- ja purkkivihannekset (esimerkiksi maissin, pavut ja herneet), kädenlämpöisessä vedessä ennen niiden käyttöä, saatat alentaa niiden natriumpitoisuutta 9–23 prosenttia.

11. Lisää suola vasta pöydässä – älä ruoanlaitossa

Ihmiselle on luontaista pitää suolan mausta. Herätä makunystyräsi lisäämällä ruoka-annokseesi sormisuolaa, esim. Maldon-suolaa, mustaa laavasuolaa tai Himalajan pinkkiä vuorisuolaa. Sormisuola tuo suolan maun hyvin esiin ja lisää ruoan pintaan rapean koostumuksen.

12. Mausta

Lisää pastakastikkeisiin, keittoihin ja pataruokiin makua tekemällä niistä tulisia tai mausteisia mieluummin kuin suolaisia. Kokeile chipotle-pippurien, savustetun tai tavallisen paprikajauheen tai chilikastikkeiden makuja.

Osallistu keskusteluun!