Fiat Panda on kuin nallekarhu

Luo: 06/22/2012 - 02:08

Kodikkaan Fiatin pellin alla sykkii uusi sydän.

Kuva: 
Fiat
ILMOITUS, SISÄLTÖ JATKUU ALLA
ILMOITUS PÄÄTTYY

Testattu Fiat Panda TwinAir Lounge
Teho 85 hv
Huippunopeus 177 km/h
Kulutus 4,2 l/100 km
Testissä 6,5 l/100 km
Paino 1 110 kg
Hiilidioksidipäästöt 99 g/km
Tavaratila 225–870 l
Pituus 3 653 mm
Hintahaitari Suomessa ei vielä julkistettu

HYVÄÄ

Kaksisylinterinen moottori on tehokas, ja turboahdin tuo myös rutkasti kiihtyvyyttä. Vaihdekeppi on sijoitettu korkealle, jolloin viisivaihteista vaihteistoa on helppo käyttää. Sisätilojen materiaalien tyylikkyys ja viimeistely ovat ilo silmälle.

HUONOA

Moottori on kiihdyttäessä melko äänekäs ja tärisee alhaisilla kierroksilla. Rahoille ei saa kovin paljoa vastinetta, sillä ajonvakautusjärjestelmä ja sivuturvatyyny ovat lisävarusteita. Jalkatilaa on takana vain kohtalaisesti, ja kolmas takaistuin maksaa lisää.

Vaihtoehdot

Vielä pari vuotta sitten korealaisen Kian valmistamat autot herättivät hilpeyttä, mutta ajat ovat muuttuneet. Uusi Picanto (lähtöhinta 11 884 euroa) näyttää tyylikkäältä ja rahalle saa hyvin vastinetta sekä seitsemän vuoden takuun. Lisäksi toisin kuin kaksisylinterisessä Pandassa, Picanton konepellin alla kehrää nelisylinterinen ja 85-hevosvoimainen moottori. Miellyttävä Volkswagen up! (alkaen 12 783 euroa) on hyvin vakaa ja luotettava auto. Ajonvakautusjärjestelmä tulee vakiona, mutta muuten varustelu on niukka eikä mallissa ole kuin neljä paikkaa.

TUOMIO

Aivan kuten pidetty edeltäjäkin, uusi Panda on myös kompaktiin kokoonsa nähden miellyttävä ja tilava. Kaksisylinterinen moottori kaipaisi kuitenkin hieman viimeistelyä eikä taloudellisuuskaan ole niin hyvä kuin ennakoitiin.

Osallistu keskusteluun!