Kuukauden koeajo: Honda Civic Tourer 1.6 Diesel

Luo: 07/29/2014 - 10:30

Lokakuun autoesittelyssä tilava ja miellyttävä Honda Civic Tourer 1.6 Diesel.

Digiauto.fi yhteistyössä Valittujen Palojen kanssa

Honda Civicissä on hieno futuristinen mittaristo, mikä onkin houkutellut varmasti paljon ostajia. Yksi tärkeä asia siitä on kuitenkin tähän asti puuttunut; kunnollinen tavaratila. Honda korjasi asian tänä keväänä julkaisemalla Euroopan markkinoille suunnatun Honda Civic Tourer -farmarimallin. Sain pikaiseen testiin 1.6-litraisella dieselmoottorilla murisevan ja parhailla Elegance-varusteilla olevan Tourerin toukokuun loppupuolella.

Etuosastaan Civic Tourer on samanlainen lyhyempien sisariensa kanssa. Takapää taas mukailee hieman isosiskon eli Accordin linjoja. Kuitenkin Civicistä tuttu koko takaosan leveydellä kulkeva takavalopatteri on saatu myös tähän farmarimalliin mukaan.

ILMOITUS, SISÄLTÖ JATKUU ALLA
ILMOITUS PÄÄTTYY

Tavaratilan koko on farmarimalleissa tärkeää. Civic Toureriin sitä on saatu hieman yli 600 litraa. Tämän lisäksi polttoainetankkia eteenpäin siirtämällä on saatu pohjasta vapautettua 20 litraa lisätilaa, jonka saa käyttöön pohjaluukkua nostamalla.

Pelkkä tavaratila ei kuitenkaan tee autosta sellaista, joka on pakko hankkia. Tourerissa (ainakin tässä Elegance-mallissa) on mukavat nahkapenkit, jotka säätyvät osittain sähköisesti ja loput käsivivuilla. Sivutuenta sekä alhaalla että ylhäällä on riittävä, ja ristiselän tuen saa sopivan jämäkäksi.

Aikuinenkin pystyy kiipeämään helposti takapenkille, jossa on tilaa sekä jaloille että päälle. Takapenkit taittuvat selkänojasta ja myös istuinosasta, jolloin lisätilaa saadaan juuri haluttuun kohtaan.

Ohjauspyörään on tintattu sellainen määrä nappeja, että siitä on pakko hieman motkottaa. Olen vahvasti sitä mieltä, että nappuloiden suuri määrä (ja pieni koko) häiritsee keskittymistä olennaiseen. Tuntuma ratissa on kuitenkin hyvä.

Varsinaisessa mittaristossa on ainoastaan lämpötila, moottorin kierrokset sekä polttoaineen määrä. Nopeus ja muut tiedot löytyvät hieman katsetta nostamalla erittäin leveästä näytöstä miltei tuulilasin alareunasta. Näyttö on futuristisen ja väritykseltään miellyttävän näköinen. Lisäksi nopeuden tarkistaminen ajon aikaina käy vaivattomasti, kun katsetta ei tarvitse laskea kovin alas.

Moottorina 1.6-litrainen diesel on hyvä, mutta alavääntö on dieseliksi yllättävän heikko. Sen jälkeen auto kulkee tasaisesti ja suoriutuu myös ripeämmästä liikkumisesta.

Turvavarusteluna autossa (Executive-mallissa) on ADAS-järjestelmä. Siihen kuuluu kaistavaroitin, kuolleen kulman avustin, liikennemerkin tunnistus, kaupunkiliikenteen hätäjarruavustus, etutörmäysvaroitin, kaukovaloautomatiikka sekä poikittaisliikennehälytin. Viimeinen on ainakin sellainen, joka ei mielestäni ole tullut muissa vastaan. Poikittaisliikennehälyytin on kätevä esimerkiksi parkkipaikalta pois peruuttaessa, sillä se seuraa, kulkeeko takana risteävään suuntaan liikennettä ja hälyttää, jos törmäys on lähellä. Varsin kätevää muun muassa tilanteessa, jossa molemmin puolin on esimerkiksi pakettiautot estämässä näkyvyyttä sivuille.


2015 Honda Civic Tourer 1.6 Diesel

  • Moottori: 1.6 i-DTEC
  • Tehot: 120 hv @ 4000 k/min
  • Vääntö: 300 Nm
  • Huippunopeus: 195 km/h
  • Kiihtyvyys: 10,5 s
  • CO2 päästöt: 103 g/km
  • Keskikulutus: 3,9 L / 100 km
  • Tavaratilan tilavuus: 624 L
  • Hinnat alkaen (executive): 34 040,27 €

Osallistu keskusteluun!