Maalaismunakas

Luo: 08/01/2017 - 12:42

Pehmeä kurpitsamunakas on yksinkertainen ja nopea munaruoka hienoine purjosipulin makuineen. Tarjoa sen kanssa voimakkaanmakuista salaatinlehdistä valmistettua salaattia ja keitettyjä uusia perunoita.

Maalaismunakas
Kuva: 
Readers Digest

4 annosta
2 rkl oliviiöljyä
2–3 ohuesti viipaloitua purjosipulia, 250 g
1/2 (500g) kuorittua ja kuutioitua talvikurpitsaa tai vastaavasti kesäkurpitsakuutioita
2 rkl pinjansiemeniä
8 kananmunaa
1 1/4 dl ruokakermaa
3 rk vastaraastettua parmesaania tai muuta kypsytettyä juustoa
2 tuoretta salvian lehteä tai silputtua tuoretta ruohosipulia

Valmistelut 10 minuuttia
Kypsennys 20 minuuttia

1. Kypsennä purjosipulit ja kurpitsa.
Kuumenna öljy paksupohjaisessa valurautapannussa tai pinnoitetussa paistinpannussa, jonka halkaisija on 25–30 cm ja jonka voi turvallisesti nostaa myös grilliin tai uunin grillivastuksen alle (kiedo puisen kahvan ympärille folio). Lisää purjonrenkaat sekä kurpitsakuutiot pannuun ja sekoita hyvin. Kypsennä niitä keskilämmöllä sekoittaen 10 minuuttia tai kunnes ne juuri pehmenevät. Sekoita joukkoon pinjansiemet.

2. Sekoita kananmunat. Riko kananmunat isoon kulhoon sillä välin, kun kasvikset kypsyvät. Lisää joukkoon kerma, parmesaani ja yrtit ja sekoita munien rakenne rikki haarukalla. Älä vatkaa. Mausta seos ripauksella suolaa ja ja mustapippuria. Kaada pehmenneet kasvikset ensin munaseokseen ja sekoita varoen ja heti sen jälkeen koko seos takaisin kuumaan pannuun. Käännä lämpö pois ja kypsennä seosta jäähtyvällä levyllä 4–5 minuuttia tai kunnes se on melkein hyytynyt. Kuumenna sillä välin grilli kuumimmilleen.

3. Ruskista pinta. Nosta pannu grillivastuksen alle ja kypsennä munakasta 2–3 minuuttia tai kunnes se on kuohkea ja kullanruskea. Tarjoa munakas kuumana tai lämpimänä lohkoksi leikattuna.


Muunnokset
Kokeile munakkaaseen talvikurpitsan ja purjon asemesta muita kasviksia. Tässä muutamia ehdotuksia.

• 200 g viipaloituja tuoreita herkkusieniä tai osterivinokkaita (tai kantarelleja/suppilovahveroita) ja 100 g sulatettuja pakasteherneitä tai valutettuja ja paloiteltuja vihreitä säilykepapuja. Kypsennä kasviksia sekoittaen noin viisi minuuttia vaiheessa 1.

Yhdistä 50 g silputtuja aurinkokuivattuja tomaatteja ja 3 ohuesti viipaloitua paprikaa. Kypsennä kasviksia viisi minuuttia sekoittaen vaiheessa 1. Lisää sen jälkeen joukkoon 2 murskattua valkosipulinkynttä ja yhdistä kasvikset ohjeen mukaan muna-juustoseokseen.


Tarjoamiseen
Valmista rapea salaatti pienistä huuhdotuista ja valutetuista pinaatin tai rucolan lehdistä. Lisää joukkoon paahdettuja vaalean leivän kuutioita ja salaattikastiketta, jonka maustat tilkalla vahvaa täysjyväsinappia ja juoksevaa hunajaa.





 

Osallistu keskusteluun!