Näin selviät joulusta

Luo: 12/07/2012 - 02:15

Lue vinkit, kuinka voit välttää kolme tyyppilistä joulun ajan vaivaa.

ILMOITUS, SISÄLTÖ JATKUU ALLA
ILMOITUS PÄÄTTYY

STRESSI

Saako shoppailu, lahjojen paketointi ja tuhlaaminen mielesi matalaksi? Yritä suunnitella päiväohjelmasi, pidä pöytäsi siistinä ja kirjoita tehtävälistoja. Psykologi ja filosofian tohtori Robert Epsteinin mukaan painotamme vääriä asioita, kun yritämme vähentää stressiä. ”Meditaatio ja jooga ovat kyllä hyödyllisiä, mutta suurin vaikutus 3 300 henkilön tutkimusryhmässä saatiin kuitenkin aikaan elämänhallinnan pienillä ratkaisuilla”, Epstein sanoi äskettäin ilmestyneessä Scientific American Mind -lehdessä. Tutkija Elissa Epel Kalifornian yliopistosta San Franciscosta sanoo New Scientist -lehdessä, että keskittyminen hengitykseen muutamia kertoja päivässä voi olla iso apu. Ja arvaapa mitä: Siihen on olemassa sovellus. Yhdysvaltain puolustusministeriön sotilaille kehittämä ilmainen Breathe2Relax-sovellus opastaa hengitysharjoitteluun, seuraa hengitystiheyttä ja auttaa pitämään sen terveyttä edistävällä tasolla.

KRAPULA

”Krapulan parannuskeinoa ei ole olemassakaan”, kirjoittaa Meredith Melnick time.com-sivustolla. ”Tutkijaryhmä totesi British Medical Journal -lehdessä viidentoista kliinisen kokeen perusteella, että yksikään keino ei toiminut.” Älä siis odota ihmeitä, kokeilitpa raakoja munia tai hintavia uusia lääkkeitä kuten aminohappopitoista eliksiiriä nimeltä Mercy (armo). Ainoa toimiva keino on ennaltaehkäisy. Jos muistat tämän konstin pystyäksesi enää hyödyntämään sitä, älä kuitenkaan popsi liikaa särkylääkkeitä seuraavana päivänä. ”Alkoholi aiheuttaa yhdessä parasetamolin kanssa kaksinkertaisen rasituksen maksalle”, kirjoittaa Emily Sohn Los Angeles Timesissa. Myös ibuprofeeni ja muut sen kaltaiset lääkeaineet ärsyttävät mahan limakalvoa, kuten alkoholikin, ja lisäävät vuotojen riskiä.

NÄRÄSTYS

Hoida närästys ja krapulat kerralla: Käytä alkoholia maltillisesti, koska se rentouttaa lihasta, joka estää mahahappojen nousemisen ruokatorveen. Rasvainen ruoka on toinen närästyksen aiheuttaja, kerrotaan health.com-sivustolla. Kun jouluruokaa tarjoillaan, valitse valkoista lihaa punaisen sijaan ja jätä kastikkeet ottamatta. Nettilääkäri varoittaa myös erityisesti suklaasta. Mitä sitten voi syödä? Jouluisia pikkuleipiä, muttei niitäkään ylettömästi.

Osallistu keskusteluun!