Suomen vuosisata: Suomi autoistui voimakkaasti vuonna 1962

100-vuotiaan Suomen kunniaksi Valitut Palat julkaisee Suomen Vuosisata -uutuuskirjasta joka viikko uuden mielenkiintoisen artikkelin kansamme satavuotisen historian varrelta.

Luo: 07/06/2017 - 15:31

Heinäkuussa 1962 autojen tuonti vapautui; aiemmin uuden auton ostamiseen oli tarvittu erillinen lupa. 

Simca 1000 oli suosittu automalli Suomessa.
Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 1961 esitelty Simca 1000 nousi yhdeksi myydyimmistä autoista Suomessa.
Kuva: 
Kansan arkisto

Autonostajat huomasivat kuitenkin joutuneensa ojasta allikkoon, sillä valtiovalta kiristi uudistuksen yhteydessä autoveroa. Vero oli progressiivinen, 40-90 prosenttia auton verotusarvosta.

Tuonnin vapautuminen näkyi joka tapauksessa nopeasti autojen markkinaosuuksissa. Itäautojen menekki väheni ja vastaavasti saksalaisten ja englantilaisten autojen myynti kasvoi. Suosituimpia automerkkejä olivat Ford, Volkswagen, Simca ja Fiat.
 
Vuonna 1962 otettiin käyttöön Suomen ensimmäinen moottoritie, ns. Tarvontie, eli nykyinen Turunväylä. Moottoritietä oli alettu rakentaa Helsingin Munkkiniemen ja Espoon Gumbölen välille jo vuonna 1956.

Moottoritien avajaisia vietettiin joulukuun 16. päivänä. Sen lisäksi avattiin myös toinen ”moottoritiemäinen” väylä, Helsingin Itäinen moottoritie, joka nykyisin on osa Itäväylää. Tien rakentaminen oli aloitettu vuonna 1950.

Kulosaaren silta avattiin vuonna 1957 ja osuus Kulosaaresta Itäkeskukseen valmistui vuonna 1962. Tie oli moottoritien tapainen, eli siinä oli eritasoliittymät sekä toisistaan erotetut ajoradat.

Osallistu keskusteluun!