Kuukauden koeajo: Suzuki Grand Vitara

Luo: 07/29/2014 - 10:30

Syyskuun autoesittelyssä tilava ja maastokelpoinen Suzuki Grand Vitara.

Digiauto.fi yhteistyössä Valittujen Palojen kanssa

Olen ajanut useilla erilaisilla kaupunkimaastureilla, mutta näissä merkeissä en ole aiemmin testannut oikeasti maastokelpoista autoa. Suzukin malliston suurin yksilö saikin siis toimia pioneerina.

Päivittäiskäytössä  Suzuki Grand Vitara on isokokoinen. Sen huomaa viimeistään siinä vaiheessa, kun auton sijoittaa tavallisen marketin parkkiruutuun ja yrittää päästä autosta ulos. Auton takaluukku aukeaa sivusuunnassa, ja se taas on hyvä, jos auto pitää ajaa vaikka autokatoksen alle ja tämän jälkeen hakea takaa jotain tavaraa. Jos luukku aukeaisi ylöspäin, olisi se melko varmasti kiinni katossa. 

Palataan kuitenkin mielikuvissa takaisin sinne ahtaaseen marketin parkkiin, ja olet juuri saapunut takaisin autollesi kärry täynnä tavaraa. Avaat takaluukun ja katsot, kun siinä kiinni oleva vararengas paukahtaa viereiseen autoon. No tämä oli toki kuvitteellinen juttu, mutta omassa kauppatestissäni laitoin kassit mieluummin takapenkin jalkatilaan.

ILMOITUS, SISÄLTÖ JATKUU ALLA
ILMOITUS PÄÄTTYY

Henkilöautoihin ja kaupunkimaastureihin tottuneet saattavat ensin kokea pienen kulttuurishokin astuessaan sisään autoon. Kojetaulu ja hallintalaitteet kun ovat uusiin tekniikkaihmeisiin verrattuna vanhahtavan ja askeettisenkin näköisiä. Kaikki tarpeelliset kuitenkin löytyvät, vaikka sitä puolet kojetaulun pinta-alasta täyttävää multimedianäyttöä ei olekaan. Mikä tärkeintä, vetotavan ohjauskytkin löytyy helposti. Sillä säädetään, montako pyörää vetää ja millä osuuksilla. Ohjauskytkimestä saa myös päälle maastoasetuksen, jolla auto muuttuu traktoriksi. Alavääntö kasvaa ja auto hidastaa itse vauhtiaan alamäessä. Nelivedolla ei lumikelilläkään juuri päässyt leikkimään, koska ajonvakautusjärjestelmä piti auton hallinnassa. Ajonvakautusta ei saa kytkettyä pois muuta kuin maastoasetuksessa, ja silloin mennään ryömintävauhtia.

Penkit autossa ovat hieman nojatuolimaiset. Tällä tarkoitan sitä, että ne ovat pehmeät eikä niissä ole paljon sivuttaistukea. Istuinkorkeus on aika korkealla ja tästä johtuen näkyvyys on hyvä.

Sisätiloja voi katsella paremmin jutun lopusta löytyvästä videosta.

Suzuki Grand Vitara käyttäytyy miellyttävästi, ja ison moottorinsa ansiosta se kulkee ripeästi kaupungissa. Vaihteisto on ehkä hieman karkeampi kuin monissa muissa autoissa. Ensimmäiseksi tästä tuli mieleen kuorma-auto, jossa vaihdettaessa tulee pykälien välissä pitää pieni tauko. Mittariston alareunassa on jatkuvasti palkki, joka näyttää hetkellisen kulutuksen. Hieman hirvittää, kun kulutusmittarin palkki majailee liikkeelle lähdettäessa 20 litran kulutuksen paikkeilla. Mutta annas olla, kun polkaiset kaasua liikennevaloista lähdettäessä, niin palkki pomppaa 30 litran tuntumaan. Se saa kaasujalan nopeasti rauhoittumaan.

Maastoasetuksia on kaksi, 4H-Lock ja 4L-Lock. Ensimmäisessä neliveto lukittuu 50/50-tilaan, ja jälkimmäinen on eräänlainen traktorivaihde, jolla kiivetään puuhun. Testasin tuota traktorivaihdetta pellolle vievällä liittymällä (epätasaista heinämaastoa), ja hyvin mentiin eteenpäin.

Hinta on ehkä se, missä Suzuki Grand Vitara on parhaimmillaan. Näkisin tämän auton ”pahimpina” kilpailijoina Toyota Land Cruiserin ja Nissan Pathfinderin. Toyota maksaa halvimmillaan lähes 80000 euroa ja Nissan hieman alle 60000 euroa. Suzukin hinta on 32000 euroa, joten jos tähtäimessä olisi tilava maastokelpoinen ajoneuvo, niin Suzuki olisi varteenotettava vaihtoehto.


Suzuki Grand Vitara (valmistajan arvot):

 

  • Moottori: 2.4 L VVT bensiinimoottori
  • Teho: 124 kw / 169 hv @ 6000 k/min
  • Vääntömomentti: 227 Nm @ 3800 k/min
  • Huippunopeus: 185 km/h
  • Kiihtyvyys 0-100km/h: 11,7 s
  • Maavara: 200 mm
  • CO2 päästöt: 204 g/km
  • Keskikulutus: 8,8 L / 100 km
  • Tavaratilan tilavuus: 398 L
  • Paino: 1657 kg
  • Mitat (p,l,k): 4300 mm, 4500 mm, 1810 mm
  • Polttoainesäiliön tilavuus: 66 L
  • Hinnat alkaen: 31 773,83 €

 

Todellinen maastoauto

Suzuki Grand Vitara on varmasti yksi oikeista vaihtoehdoista, jos tarvitaan maastokelposta autoa. Kaupunkiajossa ja maantiellä kuljettajaa saattaa häiritä hieman auton korkeahko bensankulutus. Tilat ovat isot ja niin on autokin.

Osallistu keskusteluun!