Previous slide
Next slide

Näyttelijä Claire Foy – kuningattaresta hakkeriksi

clare foy
Facebook
Twitter
WhatsApp
Pinterest
Email
Tulosta
Kirjoittanut: Sony Pictures
Näyttelijä Claire Foy nähdään tuoreessa elokuvaroolissaan synkässä psykologisessa trillerissä, joka tapahtuu Tukholmassa.

Ohjaaja Fede Alvarez oli tavannut Claire Foyn ensimmäistä kertaa vasta muutamaa minuuttia aiemmin, mutta hän tiesi jo, että hän oli löytänyt Lisbeth Salanderin Se mikä ei tapa -teoksen elokuvaversioon (The Girl in the Spider’s Web). Tämä oli juuri oikea Lisbeth Salander ympäri maailmaa katsojat vanginneen tarinan uuteen elokuvalukuun.

Myös Foylle, joka oli juuri palkittu roolistaan kuningatar Elizabeth II:na The Crown -menestyssarjassa, tapaaminen oli ratkaiseva. Foy myöntää, että ennen uruguaylaisen elokuvantekijän tapaamista hän epäili hieman, voisiko sopia niin ikoniseen rooliin. 

Ja millainen rooli se onkaan. Lisbeth Salander on ulkopuolinen: hän on biseksuaalinen punkkari-gootti, jolla on lyhyet hiukset ja hoikka vartalo, mutta joka on yhtä vahva kuin ruotsalainen teräs, loistava hakkeri ja valvontaekspertti. Lisbeth, jota ajaa raju tarve suojella naisia, esiintyy kaikissa huippusuositun Millennium-sarjan romaaneissa tutkivan toimittajan, Mikael Blomkvistin rinnalla, samoin kuin kirjassa Se mikä ei tapa, joka toimii inspiraationa Alvarezin elokuvalle.

Alvarez (Evil Dead, Don’t Breathe) lupaa katsojille synkän, nykyaikaisen psykologisen trillerin nyky-Tukholmasta. ”Elokuvassamme on aika paljon toimintaa. Siinä sekoittuu monta asiaa, kuten kirjoissakin, ja siinä on paljon jännitystä, paljon film noiria ja jännitteitä.”

Ohjaaja haastatteli useita näyttelijöitä Lisbethin rooliin, mutta kun hän istui alas Foyn kanssa, hänen etsintänsä oli ohi. ”Claire ja minä olimme heti samaa mieltä siitä, kuka Lisbeth on ja mitkä asiat ovat meille tärkeitä ja olimme yksimielisiä, kun päätimme noita asioita.”

Foy epäröi aluksi astua Lisbethin saappaisiin, tai tarkemmin sanottuna hänen maihareihinsa. ”Ennen kuin tapasin Feden, ajattelin, etten koskisi siihen pitkällä tikullakaan. En todellakaan, koska sillä kerjää hankaluuksia”, hän sanoo. 

”Mutta kun tapasin Feden, hänellä oli niin selvä ajatus siitä, mikä hänen tarinansa oli ja mistä elokuva kertoi – tällä elokuvalla on oma tarinansa – ja ajattelin, että ’ai, kyllä minä tuon voin tehdä. Jos haluat, voin tehdä sen.’” 

Miljoonien muiden ihmisten tapaan Foy on Millennium-kirjojen suuri ihailija.  ”Luin kirjat ensimmäisen kerran ollessani parikymppinen, enkä ollut koskaan lukenut mitään sen kaltaista”, hän sanoo. ”Enkä ollut ennen törmännyt Lisbethin kaltaiseen hahmoon. Hän ei yrittänyt olla miellyttävä ja tehdä kaikkea aina oikein.” 

”Pidin erityisesti siitä, että Lisbeth näyttäytyy ulkopuoliselle maailmalle yhdellä tavalla – uhrina, joka on pieni ja haavoittuvainen, laiha ja heikko, helppo saalis – mutta oikeasti hän on täysin erilainen, koska hän on sitkeä ja älykäs. Uskon, että monet ihmiset voivat samaistua siihen: maailma näkee heidät erilaisina kuin he todellisuudessa ovat.”

Elokuvan kuvaaminen Ruotsin pääkaupungissa oli olennaista, sanoo nelinkertainen Oscar-ehdokas tuotannonsuunnittelija Eve Stewart. ”Halusimme välittää kovan, kylmemmän maailman, jossa Lisbeth elää, ja todella keskittyä Tukholman todellisempaan, särmikkäämpään puoleen.”

”Ennen kuvausten alkua vietimme Feden kanssa kaksi viikkoa Tukholmassa, imimme kaupunkia itseemme, tapasimme ihmisiä ja tutustuimme paikan tunnelmaan. Teemme paljon ulkokohtauksia kaupungin keskustassa lähellä vettä, ja se on elokuvan selkäranka. Teemme myös joitakin ulko-otoksia Berliinissä, ja Berliinissä sattuu olemaan pieniä alueita, jotka näyttävät todella paljon Tukholmalta.” Tärkeimmät sisätilat, kuten Lisbethin asunto ja Millenniumin toimisto, on rakennettu studioon, ja osa ulkokohtauksista on kuvattu Saksan pääkaupungin kaduilla, jotka esittävät Tukholmaa. 

Foyn ohella näyttelijäkaarti koostuu kansainvälisistä tähdistä, joihin kuuluvat Sverrir Gudnason (Borg/McEnroe), Sylvia Hoeks (Blade Runner 2049), Lakeith Stanfield (Get Out), Stephen Merchant (Logan, Mestarietsivä Sherlock Gnomes), Claes Bang (The Square) ja Vicky Krieps (Phantom Thread).

Lisbethin kumppanuus toimittaja Mikael Blomkvistin kanssa (Gudnason) on Millennium-sarjan ytimessä. ”Meidän tarinamme keskittyy paljon enemmän Lisbethiin”, sanoo Elizabeth Cantillon, joka on yksi elokuvan tuottajista. ”Kolme ensimmäistä kirjaa käsittelivät oikeastaan Blomkvistiä, ja Lisbeth auttoi häntä hoksaamaan asioita.”

”Nyt Lisbeth on vähän aikuisempi ja enemmän asettunut kostajan rooliinsa sellaisten naisten puolesta, jotka eivät voi puolustaa itseään. Me hyppäämme mukaan keskelle hänen elämäänsä Tukholman ”koston enkelinä”, joka taistelee naisten puolesta. Ja meidän tarinassamme hänen menneisyytensä löytää hänet ja hän ryhtyy jälleen yhteistyöhön Blomkvistin kanssa. 

”Ne, jotka ovat nähneet Feden elokuvia, tietävät, että hänellä on tapana tehdä jutuista vähän pelottavampia, eikä tämä elokuva ole poikkeus. Se on vähän pelottavampi ja toiminnallisempi. Sanoisin, että se on mahtava ja jännittävä.” 

Gudnasonilla on kipeä, henkilökohtainen yhteys toimittaja Blomkvistin hahmoon. ”Michael Nyqvist esitti Blomkvistiä ensimmäisellä kerralla (kolmessa ruotsinkielisessä elokuvassa), ja hän kuoli äskettäin ja hän oli erittäin hyvä ystäväni. Tein hänen viimeisen ruotsinkielisen elokuvansa (Vakava leikki, Den allvarsamma leken) hänen kanssaan, joten on erityistä astua hänen saappaisiinsa. 

”Ja näyttelijänä ei ole mitenkään harvinaista esittää jotakin, jota on esitetty aiemminkin. On esimerkiksi Hamlet ja muut klassikot, ja kyseessä on vain oma tulkinta teoksesta, ja siitä tulee aina jotenkin erilainen, koska kyseessä on eri henkilö, ja minusta se tekee tästä kiinnostavaa.” 

Vaikka elokuvantekijät haluavat ymmärrettävästi pitää elokuvan juonen salassa, koska eivät halua pilata katsojia odottavia yllätyksiä, tiedämme silti, että Lisbethin työskennellessä erään jutun parissa hänen menneisyytensä palaa vainoamaan häntä ja hän saa peräänsä varjoisan rikollisjärjestön, joka tunnetaan nimellä Hämähäkinverkko ja joka yrittää tappaa hänet. 

Alvarez myöntää tehneensä romaanin tarinaan joitakin muutoksia. ”Elokuva kyllä perustuu romaanin pääpiirteisiin, ja kaikki päähenkilöt ovat mukana. Mutta muuten elementtejä on monin paikoin muutettu, koska romaani ja elokuva ovat eri formaatteja.” 

Claire Foylle Lisbethin esittäminen on ollut fyysinen haaste, josta hän on selvästi nauttinut. ”Tässä on todellakin paljon enemmän stuntteja kuin The Crownissa, eikä yhtään walesincorgia!” hän nauraa. 

”Se on yksi asioista, joista olen todella nauttinut. Olen oppinut hyvin paljon Fedeltä, ja yksi oppimani asia on se, että täytyy vain olla hiljaa ja tehdä se ja niin usein, että on helppoa puhua itsensä ulos siitä tai sen ympäri.” 

”Ja pidin kovasti ohjeesta: ’älä pelkää itsesi nolaamista, tee se vain, kaadu’. Sellaista se on toimintakuvauksissa. Ei mitään oikeastaan voi tehdä väärin. Jos käsketään kaatua, sitten kaadutaan. Jos sanomme, ettemme ole vielä tehneet kahta isoa taistelukohtaustamme, silloin Fede ehkä sanoo, että ’käskekää sijaisnäyttelijä paikalle!’” 

Foy on sisäistänyt roolin koko sydämellään, koska niin hän aina työskentelee. ”Minun täytyy uskoa itse, muuten olen pahoissa ongelmissa. Tietenkin kun tekee elokuvaa, ja 250 ihmistä katselee, se voi tuntua vähän oudolta. Minun on täytynyt tehdä asioita, joita en ole koskaan tehnyt, ja minun täytyi harjoitella painojen kanssa, jotta sain kasvatettua lihaksiani.” 

Ohjaaja on ollut vaikuttunut naisen omistautumisesta. ”Hän on ollut fantastinen ja ottanut haasteen avoimesti vastaan.”

Mutta toisaalta ohjaaja kyllä tiesi, että Foy tekisi niin. ”Niin tiesin”, mies hymyilee. ”Tiesin sen heti ensitapaamisellamme.” 

Se mikä ei tapa -elokuvan ensi-ilta Suomessa on 9.11.2018.

Lue lisää:

Näyttelijä Charlize Theron hakee haasteita

Napolin ruusu Sophia Loren 

Meryl Streep on rautainen rouva